tirsdag den 8. oktober 2019

SACHERTORTE EFTER METTE BLOMSTERBERGS OPSKRIFT


Jeg glemte i kampens hede at tage billede af de to færdige Sachertorter, selvom de blev bagt 2 dage i forvejen. Nu må I nøjes med et billede af den ene halvt spiste kage. Ganachen blev så flot og blank, men da den skulle stå udenfor køleskabet, måtte den overdækkes. Derfor sveder navnetrækket en smule i dag, hvor jeg nåede at tage et par billeder. 

Lagkagerne er bagt efter Mette Blomsterbergs opskrift fra Den store Bagedyst. Det tager lidt tid at bage kagerne og der indgår mange dyre ingredienser. Jeg havde hørt så meget om denne berømte Wiener Sachertorte at jeg gerne ville prøve at bage den til min fødselsdag, hvor vi blev 14 gæster. 

For ikke at lave ulykker med ganachen, brugte jeg mit stegetermometer og det gik fint. Jeg bager ikke så meget, så mine remedier til bagning er ret beskedne.



Kagen skæres i to lag og mellem lagene fyldes abrikosmarmeladen, som tilberedes af tørrede abrikoser. Jeg havde også noget marmelade til at smøre på toppen - under ganachen. Desværre nævner opskriften ikke noget om at kagen SKAL serveres med usødet flødeskum. Chokoladesmagen er ret så kraftig og trænger til lidt mild flødeskum. 


Jeg havde øvet mig på at skrive SACHER med chokolade. Først på et stykke plastik med chokoladen i en plastikpose med hul i det ene hjørne. Efter en tur i køleskabet, knækkede skriften mange gange, da jeg ville tage den af  - indtil jeg tog modet til mig og skrev direkte på kagen ..... og se, det kunne jeg godt! - meget stolt!


Ingen kommentarer: