fredag den 13. marts 2020

HERRESWEATER - EN FORSINKET JULEGAVE


En meget forsinket julegave kunne endelig afleveres her i starten af marts måned, hvor vi tilbragte en skøn weekend i sommerhuset i Svallerup. Sweateren er strikket efter en opskrift fra Hjertegarn. Det nemme grafiske mønster var nemt at omsætte til strikkemaskinen. Garnet er fra eget lager og er viklet sammen af 4 tråde 28/2 naturfarvet Øko uld. 

Strikkeriet var ikke uden problemer. Da jeg var færdig, viste det sig at det strikkede drejede voldsomt og trak skævt efter at jeg havde skiftet garnnøgle. Det har jeg aldrig før været ude for, så jeg tænkte at det nok skulle rette sig ved dampning. Men det gjorde det bare ikke! Altså trævle den nederste del af forstykket op og strikke nyt på. Her var jeg meget i tvivl om det kan ses på strikket om man har strikket i modsat retning. Det kunne man ikke - men til gengæld var der ligesom en forskel i farven. Det kan jeg ikke tolerere, så jeg trævlede op - helt op til starten af mønstret og med nyviklet garn. Så blev det fint. 
Jeg må finde ud af, hvorfor garnet trak skævt. Har jeg mon spolet forkert sammen? 


Når jeg starter mit strik overvejer jeg nøje, hvordan den senere montering skal være. Kraver med slids og lynlås skal have en speciel montering (Den originale opskrift er anderledes). Min strikkeprøve har flere masker og rækker end originalen og er beregnet med Designaknit. Kraven er strikket for sig med opslag på kontrast. Økould kradser lidt, så den indvendige krave blev strikket i blød Trunte Merino. Det oprindelige mønster fik tilføjet blå masker med maskesting for at svare lidt til kraven og slidsens belægning.


Kraven er strikket i facon med større maskevidde i start og slutning, langsomt gradueret til mindre masker ved ombukket. Den løse kravedel ries på tæt ved kanten af udskæring og krave. I forvejen har jeg markeret MIDT BAG og skuldersømmene idet der tages højde for at forstykkets krave er længere på grund af den dybere udskæring.


Herefter syes kraven på med bagsting gennem hver maske mens jeg maske for maske trævler kontraststrikket af. 

Masker til slidsbelægningen samles op langs slidsen. Jeg bruger ved opsamling af masker altid antal masker i forhold til antal rækker. Eksempel: strikkeprøve 24 m og 32 rækker. Skal der samles masker op på f. eks. 10 cm langs den lodrette slids, svarer det til 24 masker. Regnestykket ser således ud: 32 rk -minus 24 = 8. .... 32 divideret med 8 = 4. Altså skal der springes i maskelænke over for hver 4. maske. Gør man det på denne måde, kommer det altid til at passe. 
Her har jeg slået lige så mange masker op til slidsens bageste belægning. Sno garnet om hinanden ved farveskift. 

Selvom jeg har syet inderkraven ned med pæne sting, kan det gøres pænere. 


Her har jeg hæklet en række fastmasker i den yderste maskelænke og syet hæklekanten ned i de foregående sting. Det giver samtidig en fin og fast kant.


Skuldrene er let skrånende og er syet sammen med maskesting fra retsiden


Ved mindre strikstykker med ombukket kant plejer jeg at starte med lukket opslagning og hænger maskerne op efter den dobbelte kant. Her er der imidlertid et farveskift og man vil kunne se de ophængte lyse masker i den mørke farve. Derfor har jeg strikket toppen af den ophængte kant i den mørke farve. Jeg turde ikke løbe an på at kunne hænge alle masker i maskinens bredde op og startede derfor med kontrast, mørk, lys mørk til kanten, som jeg senere lukkede af i hånden og syede på af hensyn til elasticiteten. 


1 kommentar:

Lene Blik sagde ...

Hold så op hvor er du dygtig. Tak for du deler af din fantastiske viden
kh
Lene