lørdag den 14. marts 2020

LÆDERLAP PÅ ÆRMET REDDER SWEATEREN


Sweateren til yngstesønnen Jens er strikket i 2012 og i et superlækkert langhåret kamgarn, som slet ikke fås i den kvalitet i dag. Fibrene er ca. 15-20 cm lange og meget slidstærke. Det er en fornøjelse at strikke til Jens, som bruger sine trøjer flittigt. Nu er ærmerne ved at være tyndslidte på albuerne og han vil gerne have læderlapper på ærmerne. Det må han gerne få. 


 Sweateren blev vasket og ærmesømmene pillet op. Det tyndslidte område blev markeret med en ritråd inden vask. 


Jeg ville have købt færdige lapper i en grå farve, men kunne ikke finde nogen på nettet. Så kom jeg i tanker om at jeg en gang havde pillet en gammel ruskindsjakke fra hinanden og resterne kunne bruges til lapper. For at sikre at læderlapperne ikke ville smitte af ved senere vask, vaskede jeg dem først ved lav temperatur. Der var nu ingen afsmitning. 


For at stabilisere det tynde ruskind lidt så det nemmere kunne syes på med maskinen, strøg jeg noget supertyndt Vlieseline på lappernes bagsider. Skindet var ens på begge sider.

Jeg ville hæfte lapperne med knappenåle, men det var næsten umuligt - og desuden kunne indstikshullerne ses. Men ... et par fine klatter tekstillim var nok til at fæstne lapperne ovenpå de markerede steder. (Sørg for at lapperne er placeret i samme ærmehøjde). 


Lappperne skulle sys på med symaskinen, akkurat som jeg gjorde det ved den Outdoor Sweater fra Härkila som jeg kopierede til barnebarnet Lasse for mange år siden . For at styre strik og lapper i maskinen er det nødvendigt at hæfte et stykke tyndt papir på bagsiden af ærme og lap. Papiret rives af når der er syet.




Jeg syr med sting nr. 8 på min Bernina 1080. Stinget syr tætte sting udenom lappen og et langt sting ind på 


Mens man syr, må man ofte løfte trykfoden når der dannes en lille fold i skindet. Læg mærke til at jeg syr med en speciel teflonbelagt trykfod. Den har jeg, fordi jeg ofte syr i andet end stof. 


Færdigt arbejde og sweateren kan klare nogle år mere. 

Mange har spurgt på strikkemønstret til den lækre sweater og jeg har genskabt det på Designaknit. Håber at I kan finde ud af at tyde opskriften. 



1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej. Super flot lavet. Men kan jeg sy disse sting i hånden?
Jeanette