mandag den 16. marts 2020

SUNDAY SWEATER MIN EGEN UDGAVE

Jeg har altid brug for et håndarbejde til sofastrik. Derfor er Sunday sweateren så dejlig at strikke, bare rundt og rundt - og derefter alt det kedelige, bullen og ærmer på strikkemaskinen. Afhængig af garnet kommer kanterne så tilbage på pindene.


Sunday sweater med bærestykke næsten efter opskriften, men med anden halsudskæring, 3/4 ærmer med lidt vidde og retstrikkede kanter og i et cablé spundet merceriseret bomuldsgarn, som længe har ligget på lageret.


Halskanten blev startet med glatstrikning for at få en smal rullekant. Dernæst 1 ret 1 vrang - som jeg måske har fortrudt idet jeg kunne have startet med 2 ret 2 vrang - det ville have set knap så rodet ud - men sket er sket. Jeg ville måske nok kunne trævle tilbage og ændre det. Af samme grund kunne jeg aldrig finde på at strikke en halskant ned  i stedet for at sy den ned. Det er svært at pille en sammenstrikket halskant op. 

Når man som jeg sætter bærestykket på strikkemaskinen skal man huske at slå masker op i siderne af både for- og bag og ærmes for- og bag.  Her kan man eventuelt også slå lidt flere masker op end opskriften viser, hvis brystvidden ikke passer helt. Jeg er smal foroven og strikker bærestykket i størrelse M - men skal have flere masker for at få brystvidden til at være ok til mig. 


Når man strikker i glat garn - ses udtagningerne meget mere end i mohairgarn, som skjuler uregelmæssigheder. Jeg har måttet trævle op flere gange. For mig er problemet med smukke udtagninger størst ved udtagningen af vrangmasker. Næste gang jeg strikker bærestykket i glat garn vil jeg strikke udtagningerne i vrangmasker fra vrangsiden. Det kan lade sig gøre! 


Nu kan foråret og sommeren bare komme - selvom vi må blive på matriklen. I dag kunne jeg plukke de skønneste forårsblomster i haven. 




Ingen kommentarer: