tirsdag den 17. februar 2015

Sokker med naturlig formet tåspids

Selvfølgelig strikker jeg en masse sokker i årets løb - men mest her i vintermånederne, hvor haven ikke lægger beslag på min tid. Sokker hører nok til de ting man oftest strikker på strikkemaskinen. Det er nemt - når først man kan det - ellers vil jeg nok sige at det er "kongedisciplinen" på strikkemaskinen, fordi der indgår så mange forskellige teknikker. 


Jeg strikker altid sokker med naturlig formet tå, hvilket indebærer at der skal strikkes en højre og en venstre sok.


Ovenover kan du se hvordan tåafslutningen strikkes ved en sok med 64 masker. Man begynder samme sted som til en almindelig båndtå, nemlig 5-6 cm før afslutningen.

Jeg starter højresokken med grønt garn - og venstre sokken med rødt garn. Som sejlere ved man straks på hvilken fod sokkerne skal. Hvis det ikke passer så godt til sokkens farver, sætter jeg en markering inde i sokkeskaftet

 Med lidt øvelse, bliver hælens indtagninger også perfekte


Selvmønstende garn er sjovt at strikke med, men jeg husker på at der ikke skal være så langt mellem mønserrapporterne som på disse sokker. Der er alt for stort garnspild. Prøv at se, hvor langt der er fra den blå stribe, som jeg startede med - og til den gentager sig helt nede midt på foden.

Ingen kommentarer: