fredag den 19. marts 2021

BABY UNDERTRØJE I KASHMIR - HÅND- OG MASKINSTRIK


Vores yngste oldebarn Oscar er 10 mdr. og han er lige begyndt  i vuggestue. 10 mdr. er jo en ung alder, hvor der sker rigtig meget. Derfor er det vigtigt at han ikke bliver kold og undertøjet klamt. "Gammelklog oldemor!) :-). Så jeg har prøvet mig frem med en tynd strikket undertrøje i ren Kashmir uld. Desværre har garnet tendens til at trække skævt i rent glatstrik, så kroppen er strikket i rib, 3 ret, 2 vrang på strikkemaskinen, mens resten er strikket i hånden på pind 2.  Ved siden af trøjen ligger der et par prøvestrik i andet garn. 



Nødvendigt overlap til amerikansk lukning


Jeg har beregnet hvor langt et overlap til amerikansk lukning der skal være på skuldrene . Det er smartere end knaplister og knapper. 
 

Her er de færdige dele pindet op på maskinen og strikket sammen med en enkelt række, hvorefter kanten er strikket færdig med retriller i hånden.





Jeg havde gjort et par forsøg med at færdiggøre kanterne på strikkemaskinen og det kan godt lade sig gøre, når man leger lidt med maskevidden. Mit Kaschmir garn havde desværre tendens til at trække skævt i glatstrik, derfor strikkede jeg retriller i hånden.


Jeg er ikke sikker på, om det kan lade sig gøre at strikke amerikansk lukning med dybe udskæringer helt færdig på maskinen uden at tage maskerne af, men det må de næste undertrøjer i silkegarn vise. 

 

Ingen kommentarer: