torsdag den 18. marts 2021

TYKKE SOKKER PÅ GROVSTRIKKEMASKINEN og DESIGNAKNIT 9


Sokkerne er strikket på min grovstrikker og kanten foroven er er strikket færdig i hånden sammmen med et overlap til lukning. 




Garnet er sat sammen af  4 tråde strømpegarn med en løbelængde på ca. 210 m/50 gram. Der bruges ca. 250 gram til et par sokker i størrelse 45, så der er gods i sokkerne.  På billedet nedenunder ses kombinationen af garnerne, som giver et homogent billede når det er strikket. 









Desværre har jeg  hidtil ikke haft tid til at studere  opgraderingen af Designaknit  9 programmet, så nu var der mulighed for at udforske et par af de nye ting. Programmet kan bruges til meget andet end beklædning som sweatre osv, men fordi man ikke kan starte med en standardmodel, må man sætte sig ind i at beregne en model ud fra en blok. Det gik ikke som smurt i første omgang, for i hovedet må man jo vide, hvordan en tegning som den ovenstående kan overføres til strikkemaskinen. Tålmodighed lønner sig. "Tårnene" overst er de to fortløbende masker omkring en båndtå aflukning. Nederst en timeglashæl på vanlig vis, men i midten, fordi hele sokken syes usynligt sammen på overfoden. 
En af mine bekendte i Tyskland er bare en ørn til Designaknit og til at lave videoer. Hun er så begejstret for mine sokker at hun tilbød at lave en YouTube video, som forklarer, hvordan man konstruerer sokkemønstret i Designaknit 9.   Se Klavi Plopps video her
Jeg kan varmt anbefale Klavi Plopps andre videoer på YouTube. 

 


Ingen kommentarer: