søndag den 21. marts 2021

FILTEDE HJEMMESKO I MOCCASIN FACON


I familien er der stadig efterspørgsel efter mine filtede hjemmesko/moccasiner. Design og opskrift går helt tilbage til 2013, hvor hele familien blev forsynet med filtede  hjemmesko


Et år senere kom min opskrift i et ugeblad - husker desværre ikke om det var Hendes Verden? Men da havde jeg pyntet dem med applikationer. Grundopskriften var den samme, som du også gratis kan downloade fra   min hjemmeside



Mit garnlager med filteegnet garn er næsten tomt, men der var en enkelt spole mørkerødt garn, 100 % uld,  som jeg fortrøstningsfuldt strikkede mokkasiner af. Desværre viste det sig at garnet overhovedet ikke ville filte. Efter 3-4 vaske ved 60 grader med efterfølgende tørretumbling var de krøbet lidt, men ikke filtede. (Garnet blev senere brugt til tykke hjemmesokker, som ikke skal filtes).



Moccasinerne er enormt store før filtning. Det fremgår tydeligt af billedet, hvor de nye sko er sat til tørre. Problemet med at finde en egnet læst løste jeg ved at trække en plastikpose over mine egne støvler i str. 39 og  bruge dem som læst til str. 42. Det passer præcist med 27 cm til str. 42. I hvert tilfælde med den facon mine flade støvler har. 




De strikkede sko er næsten 10 cm længere end det færdige mål på 27 cm.








En tyk lædersål under foden fuldender værket.

Julegaven blev dermed afleveret alt for sent - men bedre sent end aldrig. 
Jeg måtte klare mig med at tage 4 tråde kamgarn for at opnå min sædvanlige filtetykkelse. 


Til alt held havde jeg et lille nøgle af mit standard filtegarn - et længst udgået garn fra Tomtex - Sudan garn, som blev brugt til knytning af Ryatæpper for at afprøve filtegraden.Det passede præcist.

Ingen kommentarer: