søndag den 21. marts 2021

FINGERHANDSKER MED OLDEMORSMØNSTER

 I mangel af andet TV håndarbejde fandt jeg på at strikke fingerhandsker med oldemorsmønster.  Håndarbejde til TV er nødvendigt - hvor skal man ellers gøre af hænderne?

Det blev til fingerhandsker til hele familien. Jeg er ikke den mest knøve til at strikke efter tekstede opskrifter, så jeg måtte lave mønsterteksten om til et diagram i Designaknit. Det lykkedes og har oven i købet den fordel, at det både kan udvides og formindskes, afhængig af garntykkelsen. Dermed følger så også ændring af antal masker til fordeling på fingrene. 

Jeg strikkede skafterne på maskinen i 2:2 rib og skiftede derefter til håndstrik. Der gik dog ikke lang tid før jeg tog ud i mandens værksted og kortede nogle alu-strømpepinde ned til 13 cm, en længde, der passer godt til min hånd og hvor garnet ikke bliver hængende i pindene ved pindeskift. Der er  næsten 100 pindeskift i hver finger!




Jeg fik brug for at regne min opskrift om når jeg skiftede til andet tyndere eller tykkere garn. To par handsker er strikket på bestilling, idet det ene par kun skulle have halve tommel- og pegefingre og det andet i en anden farve - som jeg kun havde i tyndt alpaca garn. 


Jeg har strikket i ARWETTA og i TRUNTE garn, som har nogenlunde samme løbelængde. INDIECITA er lidt tyndere og de sidst strikkede er lidt tykkere. De er strikket i Sock-it fra Garnudsalg.




Farven er desværre ret så misvisende. In natura er de nærmest kaffebrune.

Handskerne er vasket i hånden. På billedet nedenunder har jeg maskinvasket min store strikkeprøve ved 40 grader. Det ser rimeligt ud, strikket på maskevidde 10. Garnet hører til de garner, som puffer lidt op i vask, hvorved strukturen bliver lidt tættere dog uden at filte. Jeg har planer om at strikke en sweater i dette garn sammen med andet garn i samme kvalitet men også med andre farver i en anden kvalitet


Sock-it fra Garnudsalg er 75 % lammeuld og 25 % syntetiske fibre til forstærkning af garnet. Lammeuld er fra lammets første klipning inden det er 1 år gammelt. Fibrene er tynde og har afrundede spidser. Det føles lidt dødt i forhold til andet uld, men det gør kashmir og angora også.



Skafterne strikker jeg på min strikkemaskine, slutter med 2 glatstrikkede rækker og samler masker op på mine strikkepinde. 
Jeg strikker 2:2 rib efter min egen metode, hvor der kan syes usynligt sammen. Se her, hvordan man gør. 2:2 rib med usynlig søm

Min mønstertegning i Designaknit hjalp mig meget i stedet for at læse en besværlig tekst. Sådan lærer jeg også lidt efter lidt at sætte mig ind i Designaknits mange muligheder-





Ingen kommentarer: