tirsdag den 7. juni 2011

Jeg har zig-zag på pindene igen

Det du'r bare ikke uden strikketøj i hænderne - men det skal ikke være uld i denne skønne sommertid, hvor jeg har fundet min strikkeplads ude under terassens skærmende halvtag. Med Te eller kaffe i koppen og en lydbog i øret er det bare dejligt at være ude i haven - uden havearbejde - så længe det varer :-(

Jeg vidste ikke rigtigt hvad der skulle på pindene - for det er ikke just tøj jeg mangler. Med en lydbog i øret skal det heller ikke være alt for kompliceret. Mit valg faldt på denne bluse fra Hjertegarn, som har været offentliggjort i et ugeblad, hvor man kan downloade opskriften

Mit skønne rosa garn passede slet ikke til den nævnte strikkefasthed, så en større omregning var påkrævet. Min strikkefasthed: 32 masker og 40 pinde = 10 cm. Til alt held har jeg strikkeprogrammet Designaknit 7 prof. til min strikkemaskine, så jeg tegnede en model der passede til min krop - smalle hofter - stor brystvidde. Mønstret går over 22 masker, så der skulle ganges og divideres en hel del inden det kom til at gå op på nederste kanter, ærmekanter og på bærestykket. Den originale model har vist en lidt anden facon og intet mønster på ærmerne. Min tålmodighed slap dog op efter borterne, så jeg fortsatte på strikkemaskinen med det glatstrikkede. Det tog mindre end 2 timer at hænge maskerne op på strikkemaskinen og at strikke krop og ærmer. Nu var det så spændende om mine beregninger fik mønstret til at gå op i bærestykket. Det gjorde det - på nær 4 masker, som jeg fiflede væk. Nu er der i første omgang 5 cm bærestykke med 506 masker i hver runde på pind 2, så der er da til et par timers håndarbejde


Ingen kommentarer: