søndag den 20. marts 2011

Det er de små ting der glæder

Hvem har sådan noget gammeldags som en "KLEMMEPOSE"? . Det har jeg - og den har gjort tjeneste hos mig siden en gang omkring 1970-80, hvor jeg kreerede en masse ting af håndklæder til ugebladet HÉNDES VERDEN. Jeg husker at der også var et betræk til en varmedunk :-).
Klemmeposen er uundværlig og især når der skal hænges tøj op udenfor .


Wer hat noch solchen altmodischen Klammerbeutel? Ich habe solch ein Dings, und der Beutel stammt aus den 70-80'ger Jahren, wo ich mal eine Serie Handarbeiten mit Handtüchern für eine
Zeitschrift gemacht hatte. Mein Klammerbeutel ist unentbehrlich - überhaupt wenn es wieder möglich ist die Wäsche draussen an der frischen Luft zu trocknen.
Sådan en klemmepose er nemt syet af et håndklæde: Bøj en tilpas ende op til lomme, sy en stikning i siderne og midt for så lommen bliver delt. Bøj et stykke om til løbegang foroven og lav en snor af bomuldsgarn til at trække igennem. At min klemmepose også har et fint broderi, som er falmet en del, var en del af "designet".

Man nehme: Ein Handtuch in passender Grösse, faltet ein Stück hoch für die Tasche, näht die Seiten zusammen und steppt einmal durch die Mittellinie, damit die Tasche nicht zu gross wird.Oben noch ein Stück für einen Tunneldurchzug absteppen - eine Schnur aus Baumwollgarn drehen, durchziehen - und fertig ist der Klammerbeutel.


Jeg er glad for mine fine tøjklemmer, som er dejlige at røre ved, som klemmer skånsomt om tøjet og holder godt fast selv i blæsevejr - og så er de i festlige pastelfarver. De er købt i ALDIsidste år, og jeg vil meget gerne have flere, selvom de er dyrere end andre klemmer - men det er en fornøjelse at bruge dem.
Ich bin begeistert von meinen ALDI Wäscheklammern. Hoffentlich gibt es die bald wieder. Etwas teurer als andere Klammern aber eine Freude sie zu gebrauchen.

Nu starter udendørs tørringen af tøjet. Tøjsnoren er vasket i klorin og så god som ny igen. Jeg
bryder mig ikke om de der tynde plastiktråde, nej lad mig få mit gammeldags tørrestativ. En tidligere nabo gjorde engang fedt nar af mig og spurgte mig om hvornår vi fik råd til et rigtigt tørrestativ = paraplystativ. Vorherre bevares :-). Har man plads og mulighed for 20 meter tørresnor - sådan ligeud uden at skulle vikles ind i lagner og andet, er det langt at foretrække.

Og så er udendørs tørresæsonen begyndt i dag - den 21. marts 2011

Ingen kommentarer: