torsdag den 26. november 2015

JULEBRODERI - OPRYDNING AF DMC GARN

Der var så fint ude i haven, mens sneen lagde en hvid dyne over det hele. Det lange efterår har betydet at jeg hele tiden kunne finde på mere arbejde i haven. Sneen satte punktum for havearbejdet. Nu mangler jeg kun at pynte julekrukker og så er det endelig tid til indendørs oprydning og sysler.


Jeg har længe gået og flyttet et par broderede håndarbejder fra min designertid frem og tilbage på mit arbejdsværelse, fordi jeg ikke kunne nænne bare at smide dem ud. Broderiet i den ovale ramme var oprindelig kun broderet som en rund krans, men til min ovale ramme fra gemmerne skulle broderiet fylde lidt mere. I kransen hængte jeg hjerter i guldtråde. Til sidst kom jeg til at smadre glasset, så nu må det gå uden glas. 


Jeg plejer at kunne brodere mindre ting uden egentlig tegning, men sløjfen var jeg nødt til at skitsere på ternet papir. Læg mærke til at sløjferne ikke er ens på begge sider. Jeg kunne ikke beslutte mig til en endelig udformning, men den højre halvdel så fint ud, så venstre side blev bare broderet spejlvendt.

Min designertid for broderier til ugebladene HENDES VERDEN og HJEMMET ligger helt tilbage til tiden fra 1973 - altså længe før den slags blev tegnet og bearbejdet med PC og scanner. 

En del af de gamle broderier kommer stadigvæk frem til jul. Ovenstående mellemlægsserviet med tilhørende dækkeservietter har jeg 6 stk. af - og det rækker slet ikke til en stor familiefest, så de bliver i skuffen 


Det er ikke alt mit broderegarn der ligger i sådan en uglet rede, men meget gjorde,  så det har jeg fået styr på nu. Alt er viklet omkring små papbrikker og ordnet nogenlunde efter farver. Farvenumrene har jeg dog opgivet at holde styr på. Heldigvis har jeg gemt DMC 's farvekort med alle farver og numre. 


Ordnung muss sein :-)


I  70'erne havde HENDES VERDEN specielle håndarbejdssider til børn. Ovenstående lille navneklud er et af de broderier jeg tegnede til børnenes sider.

1 kommentar:

annestuds sagde ...

Kære Ingeborg
Hvor dejligt at se alle dine flotte broderidesigns. Der er flere af dem, jeg godt kan genkende :-D
Jeg har samlet broderimønstre sammen siden starten af halvfjerserne, med håb om, at brodere dem. Det kan derfor godt være, at jeg har nogle af dem du mangler i mine gemmer, så jeg vil prøve at finde dem frem :-D