lørdag den 28. december 2019

GLAS - EN NY HOBBY I 2019

Da vi i 1970 fra Skanderborg flyttede  til vores nye hus i Trekantområdet, var det moderne med vinduer af blyglas, både kulørte og hvide. Husets tidligere ejer var repræsentant i et glasfirma, og det bar huset præg af. Med tiden er ruderne skiftet til almindelige klare ruder, men nogle enkelte er der stadigvæk. Jeg fik en ide om at de kulørte glasstykker skulle genbruges og meldte mig til et glaskursus på vores Aktivitetscenter.


 Et udskiftet vindue nøjagtig magen til dette, som stadigvæk sidder i pejsevæggen blev splittet ad og genbrugt.



I starten var det lidt svært at skære glasset i de stykker jeg ville have,  men da jeg købte mine egne redskaber, som var nye og ikke nedslidte, kunne lege med glasset derhjemme, og det gik  straks meget bedre. Jeg øvede mig i at skære strimler og nemme former. 




 Jeg brugte også alle stumper og var kreativ. Da  jeg efterhånden fik lært mig at håndtere værktøjet kunne jeg få glasset til at lystre. Der blev overhovedet ikke brug for plastre. 




 De fine matte farver blev til forskellige juleornamenter og tanken var at vore børn og børnebørn, som alle har spejlet sig i glasset, skulle have en lille æske med "julepynt" til minde om alle de dejlige juleaftener vi har haft sammen.






 Fordi glasornamenterne er lidt skrøbelige, syede jeg specielt designede stofæsker til juleornamenterne. Det var slet ikke nemt at finde egnede stoffer til æskerne, men hos Rohms Magasin i Ringe på Fyn fandt jeg de dejligste Liberty stoffer. Særligt designet Tree of Delight med smukke juleornamenter var bare så smukt til mine æsker, suppleret med andre stoffer fra Rohms Magasin. 





.
Ornamenterne blev pakket i æskerne med blødt materiale mellem hvert ornament sammen med en lille beskrivelse og forklaring om oprindelsen af ornamenterne. Gaven faldt i god jord hos alle, som syntes godt om historien bag ornamenterne. 

Alle stumper og rester blev anvendt . Jeg lærer af at prøve mig frem - Det blev blandt andet til  denne skive til ophæng. Efterhånden lærer jeg mere om glassets muligheder ved fusing = plan sammensmeltning Glasset i de kulørte ruder er håndlavet og har forskellig tykkelse. Derfor kan det ikke bruges/smeltes sammen med andet glas. 



Jeg har mere glas, så jeg har allerede tegnet lidt flere ornamenter, som passer til de andre og jeg glæder mig til kursus efter nytår.

1 kommentar:

Ellafanta sagde ...

Spændende.

Sådan en gave må være dejlig at modtage