søndag den 7. marts 2021

KOMBINERET HÅND- OG MASKINSTRIK

Når jeg strikker i hånd og på maskine, bruger jeg ofte garn, som jeg selv sammensætter . Jeg har både en standard elektronisk Brother KH 940 strikkemaskine og en Brother KH 260 grovstrikker. På 940 maskine kan jeg strikke garn i strømpegarnstykkelse = 210m/50 gram og en lille smule tykkere. Det svarer til max. pind 3, men så er det også slut. Skal der strikkes med tykkere garn, bruger jeg grovstrikkeren, som kan strikke op til pind 7-8 eller måske mere, men så tykt garn bryder jeg mig ikke om. Heller ikke til håndstrik, fordi det kræver alt for store hånd/armbevægelser. 
Jeg køber oftest mit garn på store cones, som de bruger i industrien. Det kræver dog at man har udstyr til at vinde og spole garnet.  




Hvidt fluffy mohair garn, som jeg bruger i kombination med andet garn


Mega tyndt garn, som løber 60.000 m på 1 kg. - strikkepinden er nr. 2,00 - til sammenligning. På mit elektriske garnspoleapparat har jeg spolet garnet sammen med 3 tråde, derefter med 6 - 12 - 24 tråde. Det tager sin tid. Til gengæld er garnet ikke nær så dyrt som håndstrikkegarn. 



Til Sunday sweateren og Sliopoveren har jeg spolet garnet sammen til een tråd. Der er 24 tråde! af den gråblå mohair/viscose og 1 tråd af den fluffy hvide, noget tykkere mohairtråd.  

Sunday sweaterens bærestykke er strikket i hånden på pind 4 og alt det trælse glatstrikkede på  grovstrikkeren. Maskevidde 2 punkt 1.




Jeg strikkede 2 stk. slipovers - 1 med rund hals og 1 med V-udskæring. Alle kanter er samlet op på strikkepinde og strikket færdige i hånden. Jeg foretrækker at strikke kanter i hånden og har aldrig interesseret mig for at have et ribapparat til grovstrikkeren. Det har jeg derimod til standardmaskinen. Alle kanter er lukket af med italiensk aflukning, som syes af med nål. 







Ingen kommentarer: