torsdag den 24. august 2006

Garnhaspe "Gør det selv"

Selvgjort er velgjort

Normalt vinder jeg garn fra spoler op med mit krydsnøgleapparat. Men nu havde jeg brug for at vinde noget garn op i fed til farvning. Der skulle ikke  megen overtalelse til at få Peter i gang med at finde stumperne frem fra gemmerne. Haspen er lavet af forhåndenværende ting og det var mit forslag at vi kunne genbruge vores solide hjemmelavede juletræsfod. Man kan også tildanne stangen så den f. eks. passer til en parasolfod. Haspen har to funktioner idet man både kan bruge den som garnvinde vandret eller lodret.
"Møllen" er afprøvet og godkendt og jeg er meget forbavset over hvor let den løber. Et vindpust kan faktisk sætte den i gang. Vi giver gerne opskriften fra os og Peter har lavet en skitse og en materialeliste. Link til materialeliste og skitse
Nedenunder et par detailfotos .











Foto 1: Haspen som garnvinde spændt på bordkanten med en skruetvinge. Man kan også købe specielle bordskruer, så man kan nøjes med at bore et hul ind i stangen, hvor bordskruens arm sættes ind.
Foto 2 og 3: Den gennemgående bolt eller gevindstang med møtrikker som afstandsstykker.
Foto 4: På de to af armene er der skåret slidser og garnpindene kan forskydes så man kan variere fedets størrelse.

Foto 5: Sidste nyt er en påmonteret omgangstæller, bestående af en rækketæller lånt fra min strikkemaskine + en anslagspind boret igennem den ene møllearm. Pinden går igennem armen. Den er ikke savet af endnu fordi vi lige skal finjustere dens længde på den anden side, hvor den rammer rækketælleren for hver omgang. Nu kan det snart ikke blive bedre.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Ingeborg.

Den ser rigtig godt ud!! Det er han smaddergod til det der.

Jeg vil meget gerne bede om detaljerne til den.

Har jeg forresten ikke glemt, at sende dig penge for nogle strikkekit jeg bestilte for ikke så længe siden?

Mange hilsner Pia c

pia.c@givskudnet.dk

Anonym sagde ...

Hej Ingeborg
Jamen den er jo gevaldig! Det er da dejligt med sådan en håndsnild mand. Det ku' være jeg skulle bestille en halv snes stykker ??
hilsen
Marianne

Anonym sagde ...

Hei, Ingeborg!
Garnvinnen din var lekker og enkel. Jeg er heldig som deg og har en handyman, og jeg vil gjerne ha en "oppskrift" på den. Jeg har noen forskjellige garnvinner fra før, men enten er de vinglete eller så tar de for mye plass. Deres patent ser ut til å fylle alle mine krav til en garnvinne.
Min adresse er: morsarv@online.no
Beste hilsener og ønsker om en god weekend fra Trine i Tvedestrand, Norge

Maria Lind Heel sagde ...

Hej Ingeborg.
Faldt lige over din garnvinde/haspe og den er godtnok smart.
Vil du sende en opskrift på den til mig også?
maria.heel@gmail.com

Tak =)
Mvh Maria

Unknown sagde ...

Hej Ingeborg
Ved godt det er et gammelt indlæg men hold op den er smart ☺
Kan man stadig be pænt om et liste, så jeg kan sætte min mand på arbejdet ��
soliema33@gmail.com
På forhånd tanker ☺
Mvh
Anne Mette

Unknown sagde ...

Hej Ingeborg
Ved godt det er et gammelt indlæg men hold op den er smart ☺
Kan man stadig be pænt om et liste, så jeg kan sætte min mand på arbejdet ��
soliema33@gmail.com
På forhånd tanker ☺
Mvh
Anne Mette

Unknown sagde ...

Hej Ingeborg
Ved godt det er et gammelt indlæg men hold op den er smart ☺
Kan man stadig be pænt om et liste, så jeg kan sætte min mand på arbejdet ��
soliema33@gmail.com
På forhånd tanker ☺
Mvh
Anne Mette