søndag den 14. oktober 2007

En filtet kattekurv - men ingen kat

En filtet kattekurv
Mit barnebarn venter en kat, som allerede har fået navnet VETO. I øjeblikket vokser den sig stor hos sin mor, men har meldt sin ankomst i begyndelsen af november. Jeg havde længe funderet over hvad det overordentligt tykke ORIENTGARN i 100 % ren ny uld med en løbelængde på 51 m pr. 100 gram kunne bruges til. En kattekurv selvfølgelig.
Strikket på pind 7 gik det hurtigt, men jeg var dog glad for at kurven ikke skulle være større end de ca. 43 cm i diameter, som jeg havde fundet ud af var passende til en almindelig kat.

Målene er taget efter denne kurv, som blev brugt til "form".

Filtet 3 gange ved 60 grader i vaskemaskinen


Bunden blev strikket med forkortede rækker og det kom til at passe med 12 kiler. Der skulle bruges 100 gram garn til 3 kiler ialt 400 gram til bunden. Kanten er strikket på rundpind af de forhåndenværende rester ca. 350 gram.


Færdigt arbejde på rundpind nr. 7.

Det er måske ikke de kønneste farver jeg har brugt til kattekurven, men det var de farver jeg oprindelig havde købt til mit påskefilt. Desværre var det alt for tykt til almindelige filtede brugsting.

1 kommentar:

Christa sagde ...

Men Ingeborg da - hvor er det en flot/elegant kurv, du har lavet til Veto!! Fuld beundring herfra!
Nu glæder jeg mig til også at se billeder af kurven med 4-benet indhold!