torsdag den 11. oktober 2012

En sengetrøje til den kolde tid :-)

En sengetrøje til vinterens hygge i sengen med bog og også håndarbejde. Jeg elsker
min seng og foretrækker ofte en lydbog og et håndarbejde fremfor TV flimmer. Så jeg
trækker mig tilbage med en kop te og .............

Eine Bettjacke für gemütliche Vinterabende in meinem geliebten Bett. Ich bin eine
Nachteule und mag gerne im Bett lesen oder bei einem Hörbuch Handarbeiten machen.
Der Fernseher kann mir gestohlen bleiben.
Lige nu er der mange gøremål udendørs inden vinter og frost sætter ind. Vores båd
har fået masten af i dag - og i går fik vi vasket både sejl og kaleche, som det ses i
baggrunden af billedet lægger vi en presenning ud og skrubber på livet løs. Heldigt
når vi næsten kan få de kæmpestore dele tørret ude en efterårsdag. Senere kommer
rensningen af teaktræsmøblerne.

Im Moment sind noch viele Arbeiten draussen im Garten und um unser Segelboot
zu erledigen. Gestern haben wir, wie man im Hintergrund sieht die Segel und das
Verdeck vom Cockpit gewaschen. Herrlich, wenn man es auch draussen trocken
kriegt, denn allein das Segel hat fast 40 Kvadratmeter Stoff.

Fra en kær veninde har jeg fået 12 nøgler pelsgarn af bomuld. Nu skulle det
bruges til et eller andet, og da jeg ikke kunne tænke mig at rende rundt i lyserødt
plys, kunne jeg kun komme i tanker om at strikke en nattrøje af garnet.

Von einer netten Freundin hatte ich 12 Knäuel Fransengarn aus Baumwolle bekommen.
Rosa ist meine Farbe - aber wie ein Plüschtier rumlaufen will ich auch nicht. Bei Nacht
sind alle Katzen grau - darum habe ich eine kuschelige Bettjacke aus dem Garn gestrickt.

Det er faktisk hip som hap, hvilket mønster man strikker, for det
drukner i "pelsen". Jeg begyndte at håndstrikke i ene retmasker,
men løb sur i udtagningerne ved ærmet fordi det er umuligt at
tælle rækker osv. Derfor trevlede jeg ærmet op og strikkede trøjen
sidelæns på maskinen. Det tog en enkelt dag inklusive udregningerne.
som ikke var helt nemme.

Es ist praktisch egal, welches Muster man strickt, denn es geht sowieso
alles im "Pelz" unter. Angefangen hatte ich mit rechten Maschen per Hand,
fand es dann doch zu schwierig, denn ich konnte weder Reihen noch Maschen
zählen. Schliesslich habe ich gereppelt und die Jacke mit der Strickmaschine
(Grobi KH 230) gestrickt. Die war an einem Tag fertig.

Strik af denne slags garn strækker sig vildt i både længde og
bredde. Faktisk kan jeg trække mit ærme til dobbelt længde, hvilket
selvfølgelig går ud over bredden. Jeg kan absolut ikke anbefale den
slags garn til beklædning, som skal passe. Til tørklæder o. lign. er det
ok.

Gestricktes aus dieser Art Fransenwolle zieht sich unwahrscheinlich
in die Länge und Breite. Meinen Ärmel z.B. kann ich fast dobbelt so
lang ziehen, aber die Breite wird dann auch nur halb so breit. Diese
Art von Garn kann ich überhaupt nicht empfehlen. Nur für Schals und
solche Sachen, die nicht passen sollen.

1 kommentar:

Lis sagde ...

Selv om du havde så dumme problemer med garnet, synes jeg altså at slutresultatet er ualmindeligt flot. Det ligner en luksus udgave af en morgenkåbe og at du fik ideen til at bruge garnet til en sengetrøje er super.
Jeg er helt forelsket i den.

Kh. Lis