torsdag den 9. juli 2015

BABYSÆT - MENS VI VENTER PÅ STORKEN

Det første af mine 6 strikkede prinsesvøb ligger og venter på at komme i brug sidst i juli måned. Sabina har fået det med hjem - og længes efter at det kommer i brug. Det venter vi andre også spændt på. Senest har Sabina ønsket sig en hvid cardigan til babyen - som er en pige. Den skulle være enkel og passe til det meste.  Sabina er vist ikke til det alt for sukkersøde og nuttede. Det passer mig fint!


Jeg har gemt 4-5 opskrifter fra mine egne babystrikkerier - men det er til drenge. På nettet fandt jeg ikke rigtig noget, der faldt i min smag - eller som jeg havde lyst til at strikke.  Jeg gad heller ikke strikke på maskinen, som snart har holdt hvil i mere end 1 år. Desuden savnede jeg et nørklearbejde til terassen. I gemmerne lå der 200 gram Lana Grossa Meilenweit og det er superdejligt at strikke med - en blanding af uld og bomuld med lidt stræk. 
Jeg studerede opskrifter hos Drops - og det er så herligt at der altid er målangivelser til deres opskrifter. Dem kan jeg bruge til at regne mine egne opskrifter ud efter, når det er til baby og børnestørrelser. Opskriften havde lige tilsatte ærmer, men  jeg tegnede et nyt mønster, så jeg kunne strikke ud i eet - fra ærme til ærme på pind 2 og 2,5.


Jeg er ikke særlig vaks til at strikke efter andres opskrifter. Men jeg er god til selv at lave og beregne mine egne opskrifter. I planlægningen lægger jeg meget stor vægt på at detaljer og den senere montering er så enkel som mulig. Mønstret må også gerne være uden ret mange vrangpinde. Det er der ved det mønster jeg brugte. Der er faktisk kun 2 vrangpinde i den glatte stribe, resten er kun retmasker. 

Halsåbningen blev lidt rigelig, så det kompenserede jeg for med et minibærestykker, som samtidig danner halskant. Knaplisten er beregnet sådan at knaphullerne lukkes af over 3 masker, som slås op igen på næste pind. Det bliver pænest i glatstrik, derfor er der en lille glatstribe i knaplisten.


Overalt er der strikket med knudekant, som giver en fin, fast sammen syningskant og ikke har nogen tykke indvendige sømme.

Futterne har jeg set forskellige steder efter samme princip som mine, men jeg har strikket færre bølger (7 i stedet for 9) og så har jeg hæklet en fast kant med dobbelt garn omkring kravens ombuk. Her syes bindebåndene fast. Desværre er der ingen mål på de opskrifter man kan finde på nettet. 

Bunden syes også sammen i knuderne - Jeg har dog valgt at trække 5 hælmasker sammen til en ring under sammensyningen. Ellers giver det en spids tut !


Sokker plejer jeg at strikke på  maskinen. Jeg kan aldrig huske, hvordan man strikker timeglashæl. Men med så små sokker og få masker gjorde det ikke så meget, at jeg måtte trævle op mange gange indtil jeg fandt ud af at strikke med dobbelte masker uden at få huller. Jeg satte endda også maskerne  på strikkemaskinen, strikkede hælen og satte maskerne tilbage på pindene. Det tog knap 5 minutter. Alligevel fortrød jeg - det kunne ikke passe at jeg ikke kunne finde ud af det! Det lykkedes, selvom jeg aldrig har strikket timeglashæl med to omgange imellem ud og indtagningerne. Til en babysok er den traditionelle tåspids ikke velegnet. Derfor lavede jeg indtagningerne anderledes, så tæerne ikke bliver klemte. En babyfod er vist ret så firkantet.



Kysen er nemt strikket - og sammensyningen er også her i knudekanten. Den første kyse så lidt lille ud, så jeg strikkede en kyse mere. Læg mærke min nye rose NEW DAWN. Blomsten på billedet er dens allerførste blomst hos mig.






1 kommentar:

Angelikas quilts and knits sagde ...

Kære Ingeborg,
jeg har vidst efterhånden sagt det mange gange : du er så dygtig !!! Jeg har lige læst de nye indlæg og er helt forpustet :-) Jeg håber virkelig at dine børn og børnebørn værdsætter din indsats, uanset om du laver sangskjulere, restaurerer havestole og folkebåden eller strikker til det kommende oldebarn.

kærlige hilsner
Angelika