tirsdag den 8. oktober 2019

PÆRETÆRTE


Til festlige lejligheder er det fint at bage selv - især når det lykkes - og jeg har været heldig med denne skønne pæretærte, som jeg har fundet på Valdemarsro hjemmesiden 

Jeg  ændrede lidt på opskriften. Mandelmelet blev erstattet med 150 gram ren rå marcipan og chokoladen blev undladt, fordi jeg også ville bage Sacher lagkager, som er rene chokoladelagkager.
Bagt 2 stk efter opskriften i 2  springforme med 21 cm i Ø.

Mørdejen lægges i 4 l  plasticpose og rulles ud til ca. ½ cm tykkelse i næsten hele posens længde.  Lægges i køleskab mindst 30 minutter.

Læg bagepapir i bunden af springformen. Læg papiret over bunden og klem randen fast over bunden. Tag 1 pose dej ud af gangen . Skær posen op og placer et firkantet stykke over bunden. Smør formens sider – med rapsolie – lap med den resterende dej, skær det i strimler til kanten. Kanten bliver ca. 4 cm høj. Den resterende dej rulles til små pølser og sættes overst på kanten. Pres lidt ned i mønster med gaffel eller teske.

Jeg ville have lagt pærerne i et mønster med hele pærer, men måtte bruge forskellige slags pærer, så de blev snittet i passende stykker og fordelt tæt over bunden, først i cirkelmønster langs randen og til sidst opfyldning af midten. Der medgik 5-6 modne pærer. Bryder mig ikke om dåsepærer.

Mandelcremens mandelmel blev erstattet med 150 gram marcipan. Ellers som anvisning i opskriften, jeg har dog udeladt chokoladen fordi der også skulle serveres Sachertorte.

Det gik fint med 2 forme i ovnen på een bageplade,  men flyt lidt rundt med dem – og sæt en bageplade over, hvis de bliver for brune inden de er færdigbagte.

Rigtig gode kager, hvortil der blev serveret creme rørt af 1/3 Oetkers Vanillecreme, 1/3 creme Fraiche 18 % og 1/3 flødeskum. Evt. lidt citron, afhængig af hvor meget smag der er 


Tærterne blev bagt 2 dage før og vil også kunne fryses.




Pæretærten bliver et hit herhjemme - og jeg tænker næsten at den bliver god med andre frugter også, men pærer og marcipan klæder hinanden virkelig godt. Mørdejsbunden er også rigtig lækker.

Ingen kommentarer: