søndag den 2. september 2007

Filtede mokkasiner - eget design

Filtede mokkasiner - eget design - nem opskrift

Gefilzte Puschen - Moccasins - eigener Entwurf


Freitag war ich auf einer Handarbeitsmesse und als ich nach Hause kam, war ich so geschafft, das ich nur noch nach meinem Sessel Sehnsucht hatte. Auf der Messe hatte ich mir Styropor Leisten gekauft. Die wollte ich dann sofort ausprobieren. Schon im Sommer hatte ich mir vorgenommen und skizziert, wie man Moccasins aus einem Stück stricken könnte. Aus einem Stück wäre auch gegangen, aber es war zu schwierig die Anleitung dafür zu schreiben. Nun wurde dann das Oberblatt für sich gestrickt. Die ersten Puschen waren auch nach dem Filzen zu gross für mich, aber aber beim 2. Anlauf klappte es - und nun freue ich mich darauf dass die Puschen ganz trocken werden.


I fredags var jeg på Husflidsmesse i Viborg, og efter 10 timers buskørsel og messebesøg, var det først og fremmest lænestolen som lokkede. På messen fik jeg købt læste af styropor i str. 39, så det varede ikke længe før min ide om at lave filtede mokkasiner blev omsat til strik. I løbet af aftenen var jeg færdig med tegninger og opskrift og så var der kun ca. 2 timer med pinde nr. 7 før den første moccasin kunne komme til filtning. Øv - den blev for stor - men en yderligere omgang filtning ved 60 grader kunne nok have sørget for at den blev mindre. Men mit barnebarn lever på en stor fod, så jeg må hellere strikke en mere i den størrelse. I dag fik jeg så gradueret og strikket - og se de kom til at passe på en prik. Jeg har nemmere ved selv at lave en opskrift end ved at følge en anden opskrift og jeg ville lave en opskrift til 2 pinde.


Moccasinerne er strikket i 2 stykker. Hæl, under- og randen er strikket i retstrik i eet stykke på pind nr. 7 . Jeg kunne også have strikket bladet (overfoden) sammen med underfoden, men sammenhæklingen af bladet og randen giver moccasinen en ekstra stabilitet og så ville opskriften straks blive sværere at forklare - med en masse venden og tagen masker op.


3 timer til eet par moccasiner - så venter der en spændende tid foran vaskemaskinen.



Lildt pynt må der til - det havde jeg fået filtet med så der var frit valg.









Futterne er strikket i TURKESTAN garn (100 grams bundter)- forbruget er ca. 150 gram til str. 38/39.
Indtil videre passer min opskrift til str. 38/40 og 41/43. Men det vil også afhænge af hvordan man filter. Nogen garanti giver jeg ikke :-) - hverken for at moccasinerne bliver i den ønskede størrelse eller at garnet slår til med 150 gram.

Jeg har disse farver i mit "stash":


Turkestan farver fra mit "stash".

6 kommentarer:

Mette H. sagde ...

Hej Inge

Det er nogle 'seje' mokasiner du der har fået lavet. Hvor meget tager du for garn og opskrift ?

toneab sagde ...

Dine tøfler (som vi sier her i Norge) er veldig flotte!

Er det mulig for deg å selge oppskrift og garn til meg? Evt. så kan vi bytte i noe annet om du vil det?

toneab sagde ...

Min epost adresse er:

tone.bjerkevoll@norpost.net

Anonym sagde ...

Hi,
Deine Puschen sehen einfach spitze aus !!!
LG Stephani

Mariann sagde ...

Hvor er de flotte !!!
Jeg har også filtede hjemmesko, men ikke så flotte som dine.
Mvh
Mariann

Dortheivalo sagde ...

Sikke nogle fede/flotte mokkasiner, du har fået lavet...Sådan nogle kunne jeg sagtens bruge et par stykker af.. Og hvis de så var med latex i sålen! Tillykke.