søndag den 1. marts 2009

Coralrød bolero til Cecilie

En fødselsdagsgave i sidste minut

Ein Geburtstagsgeschenk in letzter Minute

En lille bolerojakke, som skulle have været anderledes
Eine kleine Bolerojacke, die eigentlich anders geplant war

Cecilie - 16 år og dejlig
Cecilie "16 Jahr, blondes Haar"




Denne søde lille bolero er inspireret af en Drops model 113-23. Men da tiden ikke var til håndstrik - jeg startede dagen før den skulle afleveres til Cecilies 16 års fødselsdag, måtte strikkemaskinen holde for. Selvom garnet med en løbelængde på 155 m / 50 gram så ud til at være for tykt til maskinen, kørte det som smør på største maskeindstilling. Det var meningen at jeg ville have strikket ærmeborten som en hulbort ligesom på Drops modellen, men så kom jeg i tanker om en mønsterbort med klokkeblomster, som jeg tidligere var faldet over hos Carla du Nord. Det mønster måtte jeg desværre selv opfinde, men det faldt heller ikke tilfredsstillende ud.
En hurtig beslutning: Ærmerne blev bare ganske almindelige, som alt det øvrige.
Der skulle sørme megen koncentration til at strikke på maskinen, med varierende krydsninger for hver 6. række, udtagninger, indtagninger til raglan og knaphuller. Pyh ha. ........... Det gamle hovede kunne alligevel klare det, og jeg måtte omdesigne hele boleroen til helt andre maske/rækketal.
Die Bolerojacke ist von einem Drops Model inspiriert - Model nr. 113-23. Die Ärmelborten hätte ich per Hand stricken müssen. Dann wollte ich lieber eine Borte mit Zauberglocken stricken, aber die gefielen mir auch nicht - und es wurde immer später. Schliesslich habe ich meine eigene Version der Jacke ausgerechnet. Das war nicht leicht, mit Abnahmen, Maschen umsetzen für die Knopfleiste, Verzopfungen nach verschiedenen Seiten wechselweise, Knopflöcher und Raglanschrägungen. Mein einziger Anhaltspunkt war eine Brustweite von 88 cm und eine Maschenprobe mit 23 Maschen/32 Reihen auf 10 qcm.



Maskinstrik ser ikke rart ud inden monteringen, som tager lang tid, når kanterne skal gøres færdige i hånden. Jeg strikkede 5 retriller langs alle kanter. Forkanten havde jeg dog allerede strikket på maskinen. Det er en langsommelig affære, fordi de 5 kantmasker for hver række skal overføres fra den ene nåleseng til den anden.
Maschinengestricktes sieht nicht gut aus, wenn es mit Kontrastgarn von der Maschine genommen wird. Alle Blenden ausser Knopfleisten sind per Hand gestrickt. Beim Halsausschnitt habe ich die Maschenzahl stark reduziert.

Det er med at tage de rigtige beslutninger i denne fase af strikkeriet
Wer die Wahl hat, hat die Qual
Der fulgte et udvalg af knapper med gaven
Die Knopfwahl habe ich Cecilie überlassen

2 kommentarer:

Merete sagde ...

Den er da blevet super fin. Håber hun blev glad for den. Farven er rigtig god til hende.
Merete

Fríða sagde ...

mmm, lækkert strik, både bolero og Ballerina! og smuk pige!
kh.fra Island
Frida