mandag den 4. marts 2019

BØRNESWEATERE MED FAIR ISLE MØNSTER - MASKIN & HÅNDSTRIK



Til Brothers elektroniske strikkemaskiner følger der nogle mønstre med - ialt 555 forskellige i forskellige strikketeknikker.  Det er nok kun ca. 5 % jeg synes om og kunne finde på at omsætte til strik. Eet af dem er en bort med meget stiliserede får. Jeg nøjedes med et enkelt får.


Jeg har meget garn i mit private lager, men om jeg lige har noget, der opfylder kriterierne for vask i maskine? Der går  ca. 250 gram garn til en sweater str. 104, så det var fint at bruge af Hjertegarns Trunte, som er et blødt superwash merinogarn. Rester til kanter og nogle få rækker blomster under fårene fandt jeg i sokkegarnsresterne. Strikkeprøven gav 30 M og 38 RK på maskevidde 8 /KH 940. Det er dog nødvendigt at skrue maskevidden op på 9 ved Fair-isle strik på grund af de lange tråde mellem maskerne.  


Løst regnet giver hver strikket del 20 ender til hæftning.

Farveskiftende garn giver lidt liv til de få rækker blomster. Det samme garn (Qualitas) blev brugt til de retstrikkede kanter.  Opslag på kontrastgarn og håndstrikkede kanter (pind 2,5). 






Monteringen var det, der tog meget lang tid, men med en god lydbog i øret er det faktisk et rart håndarbejde. 


Snitmønstret til sweatrene er taget efter Designaknit str. 92 og 104. Begge havde meget små halsudskæringer, så en knapliste er på plads her. Desværre havde jeg kun 2 røde knapper, så det måtte den lidt større sweater nøjes med

Desværre er det ikke ret praktisk med lange spændtråde på bagsiden af en børnesweater og især ikke i ærmerne. På mit næste indlæg forklarer jeg, hvordan man kan strikke et ekstra stykke over de lange tråde, så de er godt gemt og man ikke bliver hængende i dem.

Ingen kommentarer: