tirsdag den 2. november 2010

Betræk til en siddebold -

Til gavn for min ryg købte jeg på kiropraktorens anbefaling en siddebold, som forhåbentlig forhindrer alt for mange "hekseskud" og indeklemte iskiasnerver. Men kors, hvor var jeg træt af at han kun havde en blå bold. Først senere fandt jeg ud af at boldene kunne købes mange andre steder. Men ......

I forrige uge så jeg i et ugeblad at H.M. Dronningen fik en siddebold forærende da hun besøgte Skælskør Gigtsanatorium. Bolden havde det flotteste betræk og designeren Karen Bak var nævnt. På Karen Baks hjemmeside kan man se bolde med mange forskellige betræk - men 1.775 kr. havde jeg nu ikke lige tænkt mig at ofre på det - måske kunne jeg selv? Men mønstret, hvordan skulle det tegnes? Efter lang tids googlen over emner som "Udfoldning af en kugle" osv. fandt jeg da også en opskrift - men jeg er absolut ikke nogen matematiker - nærmest tværtimod,
så det mønster blev lavet efter "Ingeborg princippet".

Mein Sitzball war hässlich blau. Das passte nicht in mein Arbeitszimmer. Als ich darum neulich in einer Zeitschrift einen Ball mit einem Bezug aus Möbelstoff gesehen habe, kam mir der Gedanke, dass ich meinem Ball auch einkleiden konnte. Nach einigen Überlegungen habe ich mir dann ein
Muster erstellt und probeweise mal einen Bezug aus den vorhandenen Stoffen genäht. Die ganze Sache hat ungefähr 4 Stunden gedauert - und ich bin zufrieden.







Først har jeg målt og klistret malertape ved boldens omkreds på midten. Dette mål har jeg divideret med 8 og har afsat målene meget nøjagtigt. Derefter har jeg først "halveret" tværs over bolden - igen med malertape, og så fremdeles indtil der var opdelt 8 segmenter. Til sidst blev hver tapestrimmel streget op langs midten. Herefter limede jeg små stykker madpapir på boldens ene segment. Segmentet blev også streget op langs tapens yderkanter til sømrum - og så var den hjemme. Forsigtig klippede jeg segmentet ud - og havde een af de 8 snitmønsterdele

Her er de første segmenter tapet op

Klar til at klippe papirmønstret ud

Se, det var bedre end en blå plasticbold!

Sådan klarede jeg problemet med at få bolden ind - og at få lukket den sidste søm. Da betrækket var syet sammen - på nær den sidste søm, lukkede jeg denne søm 10 cm fra begge ender, puttede den oppustede bold i og mærkede af til rundingen foroven. Forinden havde jeg
klippet en ring, som jeg lagde ovenpå toppen og tegnede langs ringens inderste kant. Så tog jeg bolden ud, syede sømmen helt sammen og syede stofringen på langs markeringen. Klippede ud og vendte rundt. Nu fladede jeg bolden ud, proppede den ned i betrækket gennem hullet og pumpede den op igen . Til slut klippede jeg en ny cirkel i dobbelt stof og dækkede hullet med den.

Det var slet ikke meningen at dette betræk skulle være andet end et forsøg. Derfor tog jeg stof fra "lageret". Der er brugt en rest fleece - det mørke - og bomuldstwill - det lysere. Jeg regnede med at det skulle være elastisk stof, men her er det kun fleecen, som kan give sig. På den anden side holder bomulden fint på formerne, når man syr de to dele sammen.
Nu nøjes jeg med denne prototype til den er slidt op. Næste gang skal toppen være lidt mindre spids, men da jeg har syet bolden som 2 halvdele, kunne jeg trimme spidsen ved sammen syningen af de 2 halvdele.

2 kommentarer:

Fríða sagde ...

du er da bare helt utrolig, Ingeborg! er der intet du ikke kan finde ud af?
kh.fra Island
Frida

Guffemor sagde ...

Hej Ingeborg, har du lavet mønster til betrækket? Jeg skal lave en disco kugle til fastelavn og tænker dit mønster ville være perfekt ��
Mvh
Tina