onsdag den 17. november 2010

Fuglefodring - vinter kom an

De sidste æbler holder stand på træet, og solsortene hakker lystigt i dem. Om et par dage vil serveringen i træet være forbi. Allerede sidste år havde jeg en fuglefoderplads på jorden/græsplænen. Desværre lå sneen så længe at det blev et værre svineri. Efter jul brugte jeg juletræet til at skabe lidt læ omkring fodringspladsen, men i år har jeg udtænkt mig et læskur til jordfodringen.

Im letzten Jahr wurde es bei dem langwährendem liegenden Schnee sehr schmutzig und unhygieinisch auf dem Futterplatz für Buchfinken, Drosseln und Rotkehlchen, die gerne ihre Nahrung am Boden suchen. Nach Weihnachten hatte ich die Zweige vom Tannenbaum als Windschutz benutzt. In diesem Jahr habe ich mir etwas Anderes überlegt:


Jeg købte et fag pileflethegn 90 x 120 cm (Jem & Fix) og 2 store bakker, som er beregnet til at rense grillriste i. (Trælasten).Min mand forsynede hegnets sidestolper med 2 støtteben bagtil og lavede to løse støtteben med et hul foroven, som hegnets øverste rundstok kan hvile i. De to bakker blev skruet sammen i den lidt brede bagkant - med lange bolte, så låget kan vippes op.

Støtteben med "leje" til hegnets rundstok


Hegnet har 3 tværgående rundstokke. En hjemmesnoet snor holder låget oppe ved hjælp af to S-kroge, som sættes i hegnets midterste rundstok. Der er også boret huller til afløb af vand i foderbakken

I tilfælde af kraftigt regnvejr eller snefald, kan låget nemt lukkes ned over foderet.

Ingen kommentarer: