mandag den 7. december 2015

KRANSEKAGER - ALTID ET HIT

Jeg kender ingen, som ikke kan li' kransekage!


Det er dejligt nemt med kransekage, fordi den kan bages flere  måneder i forvejen og gemmes i fryseren indtil den skal bruges. Herefter er det kun at glasere den med knæk-glasuren og så kan kagerne godt gemmes i nogle uger længere, hvis man ikke får spist op. 

Jeg bruger ARLA's opskrift, selvom man ved at læse kom-mentarerne godt kan komme i tvivl om hvor god opskriften egentlig er. De første kommentarer er 8 år gamle og op-skriften er siden rettet, så ingen længere kan tage fejl af de få ingredienser der skal bruges. Første gang bagte jeg et kransekagetårn ved at håndrulle pølser af dejen, som angivet i Arlas opskrift.

Det var til Trines konfirmation for 6 år siden.
Det nemmeste er at bage kransekagestykker, fordi de er nemmere at håndtere ved bordet end at slagte en kagetop, men det er knapt så festligt! Min kageopsats gør det dog lidt festligt. Man kan bage kransekager i alle mulige faconer. Til Malthes konfirmation havde jeg bagt en kajak af ovale kransekageringe.


Vej den færdige dej og del den i 4 eller 8 lige store stykker
Jeg har lavet dobbelt portion her. Altså af 1000 g marcipan.
  Med 500 g marcipan deles dejen i 4 stykker a' ca. 150 gram.



Rul dejen ud med flad hånd og ved at sprede fingrene,
så er det nemt at rulle lige stænger


Tryk stængernes top fra hver side så de bliver
trekantede og skær i passende stykker - 5-6 cm


Glat og smelt  flormelis, der hænger ved kagerne 
med fugtige fingre, så bliver de flottere!

Jeg bager ved 200 grader med over- og undervarme i min varmluftsovn. For at kagerne ikke skal blive brændte i bunden, sætter jeg en ekstra plade under pladen med kagerne. Kig til kagerne hele tiden, det går pludselig stærkt! Bagetiden er angivet til 5-8 minutter, men det synes jeg er individuelt for hver ovn.

Du kender sikkert din ovn godt. Min Miele ovn har tendens til at bage mest i højre side. Derfor undlader jeg helt at lægge kager i den side! 



Det er vigtigt at glasuren har den rette konsistens og farve. Er glasuren gullig, skal der røres mere indtil den er hvid. Glasuren skal være en smule sej, men alligevel til at sprøjte ud i en flydende bevægelse. Der er nogen der anbefaler at 
man øver sig ved at sprøjte over et kosteskaft :-)




2 kommentarer:

Ellafanta sagde ...

Det ser rigtigt fint ud.

Den gamle krage sagde ...

Jeg kender skam hele to, som ikke kan lide kransekage (ej heller marcipan). Stakkels dem, plejer jeg at sige. Men den store fordel ved sådanne bekendte er jo at så bliver der mere til os andre!
Jeg er ikke ret god til at bage dem, desværre. Måske skulle jeg prøve igen, men dine forklaringer i frisk erindring.
De ser fantastiske ud, dine kransekagebilleder.