mandag den 14. december 2015

SMÅ BRODEREDE JULEHJERTER - PUDE OG LØBER - NISSER PÅ SPIL


Der er ingen, der i dag tænker over at produktionstiden for ugeblade tilbage før PC'er og digitale billeder indtog medierne ofte var omkring 3 måneder. Udgivelse af julenummeret med håndarbejder var derfor planlagt til uge 42, så man kunne nå at blive færdige med broderi- strik- og syarbejder før jul. 

Det betød så også for designeren at oplæg og skitser m.v. skulle være aftalt længe før jul, sådan omkring 1. maj. Juleting skulle afleveres midt om sommeren. Det var ikke helt nemt at finde remedier som blomstrende julestjerner, gran og rigtige julelys til fotografering på den tid af året. Her måtte man virkelig tage fantasien til hjælp. Ved planlægningsmøderne på Gutenberghus var der derfor også nissehuer, brunkager og julelys på bordet midt om sommeren. Som den gamle chefredaktør for HJEMMET, Kaj Dorph Pedersen  sagde: Bare gi' den gas med alt den glimmer og lys I kan tænke Jer. Når vi kommer til bladets udgivelse og julen nærmer sig, kan det slet ikke blive nok! Og ret havde han!


Mange af mine designs kunne anvendes til forskellige ting. Blandt andet blev de populære Hama plastikperler brugt i stedet for nål og tråd. Mine to drenge tjente lommepenge ved at sætte perlerne sammen efter mine mønstre. Gæt om de er godt trætte af plastikperler nu, hvor de er voksne og den ældste selv har et barnebarn. 


Desværre har jeg ikke alle originalbroderier  i mine gemmer. Flere kasser med modeller, som lå på lager hos Højskolernes Håndarbejde er blevet væk, da HH pludselig ikke eksisterede mere - uden at jeg havde fået meddelelse om en lukning. Det er rigtig ærgerligt. Men jeg har da alle fotografier, tegninger og udklip samt en del originalbroderier tilbage. Nogle er så store at jeg ikke kan scanne dem, sådan som det er med Nisser i krans herover.









Juleophæng med lomme til ønskesedler


Et broderi der kan bruges til utallige ting, som det fremgår af billedet. Originalbroderiet er  scannet ind ovenpå bladet.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

I would be very interested in publishing your design Richelieu curtains stated on the blog.
What is your suggestion? Please contact. Joanna Jakuszewska wydawnictwojoanna@interia.pl
Please look www.haftrichelieu.com