søndag den 17. februar 2019

BLAND SELV GARN - MASKINGARN OG MOHAIR

Som maskinstrikker køber jeg gerne garn på cones (spoler), sådan som profi strikkerier bruger det i deres produktion. Garnet er som regel meget tyndt og må vikles sammen af mange tråde for at det kan strikkes med maskinen. Bedste tykkelse til maskinstrik svarer til den tykkelse, som almindeligt sokkegarn, som ARWETTA og lignende har, nemlig en løbelængde på omkring 200 m på 50 gram. Maskingarn regner med helt andre betegnelser nemlig NM, som står for hvor mange meter af garnet der går på 1 kg. Men disse udregninger skal jeg ikke belemre nogen med nu. 


Maskinstrik kan strikkes meget tyndere end håndstrik - og dermed er garnforbruget heller ikke så stort. Ovenover ses lidt af et maskinstrikket ærme, strikket med 4 tynde tråde. Nu har man så også mulighed for at blande en tråd af en helt anden kvalitet sammen med de tynde tråde. På billedet ses en strikkeprøve, hvor jeg har strikket 4 tynde tråde sammen med 1 mohairtråd. Det giver et helt andet garn og kan strikkes på større indstillinger på maskinen = tykkere pinde. Det strikkede får en helt anden struktur på denne måde. 

Det er som regel pænest at bruge garn med omtrent samme farve, medmindre man gerne vil have et meget meleret udseende. Pludselig får man helt nye ideer til det næste strikkeprojekt. 

De viste strikkeprøver endte med at blive min rosa "sweater med MAGNUM borten på forstykket. 


Når jeg strikker forskellige garnkvaliteter sammen, vikler jeg garn af præcis samme kvalitet sammen på 1 spole, men blander aldrig en anden kvalitet ind i det. Så må man strikke af flere spoler på een gang. Garn af forskellige kvaliteter, f. eks. merinogarn og mohair strækker sig forskelligt og pludselig har man strikket en masse løkker med i sit strik, eller det hele stopper før det når strikkeslæden. 

Jeg har flere nøgler mohair i andre farver og også cones med maskingarn i passende farver. Det bliver sjovt .



Ingen kommentarer: