fredag den 7. juli 2006

Prinsesvøb midt i hedebølgen


Prinsesvøbet er færdigt
Mit første prinsesvøb er færdigt og jeg må sige at det har været sjovt at strikke, selvom jeg næsten har strikket inderborterne to gange. Til sidst opgav jeg at strikke efter opskrift uden diagram og tegnede selv diagrammer til svøbet. Det hjalp gevaldigt på det, så nu ligger svøbet og venter på et .... oldebarn - og det skal det forhåbentlig gøre nogle år endnu. Mit ældste barnebarn Sabina er lige fyldt 17 - men har haft fast kæreste i over et år. Det færdige svøb vejer 314 gram og er strikket af hvidt superwash merinogarn med en løbelængde på 200 m/50 gram. Jeg har strikket på pinde 3 - og ikke så stramt som jeg plejer. Det var ikke nødvendigt at blokke svøbet med knappenåle, efter vask i hårshampoo lagde jeg det blot til tørre på et par lagner på gulvet. Det værdige svøb måler 120x120 cm

Ikke det sidste prinsesvøb
Min plan er at strikke et svøb mere, sådan at begge "hold" børnebørn har et i "stamfamilien". Svøbene skal gemmes sammen med familiens dåbskjoler i en stofbetrukket æske. Jeg håber at kunne sy æsken i patchwork med stofrester af alt det tøj jeg i tidens løb har syet til børnebørnene.


Prinsesvøbet ligger til tørring
Min gemal fik øje på en fejl i svøbet mens det lå på gulvet for at tørre. Og det var heldigt, for ved sammenstrikningen af 2 masker, var den ene smuttet. Jeg skyndte mig at sætte en hæklenål i masken, så den ikke rendte videre. Pyh - ha !

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er det flot!! Jeg får jo helt lyst til at gøre dig kunsten efter. Jeg kan godt forstå at du gerne vil lave den slags arvestykker!
:-) Britt

Helle Holst sagde ...

Så smukt, så smukt! Og en rigtig god idé at lade det gå hånd i hånd med dåbskjolen.
Kh. Helle

Fríða sagde ...

nej hvor smukt! jeg har jo også en dåbskjole, såmænd en strikket en, der vandrer mellem börnene. måske jeg sku göre lige som du og lave et svöb der ville fölge kjolen.
hilsen fra Island
Frida