fredag den 13. januar 2017

FILTEDE HJEMMESKO - UDSKIFTNING AF DE GAMLE

Familiens gamle hjemmesko var fra 2013 og tiden var inde til en fornyelse. Jeg har strikket skoene i løbet af sommeren, men har først fået dem filtet kort før jul. En opskrift til mange forskellige størrelser kan du finde på www.strikinge.dk. (Pdf filer). Her er der også en grundig vejledning. 



Skoene har alle skindsåler. Skindet stryges på tykt Velofix, som kan købes i Stof og Stil. Det gør skindet stift og holdbart. Jeg klipper huller langs kanten af sålen med en lille hultang, som kun kan klippe et lille bitte hul. Derefter syr jeg med vokset kinesertråd. Her har jeg syet med skrå sting med en stor stoppenål. Det er ikke svært.





Jeg er ved at nå bunden af min kasse med filtegarn, så jeg har måttet variere lidt med striber og 


Disse sko  er til Dennis, som siger at "De sidder som smør på fødderne".

Hjemmeskoene er ikke vanskelige at strikke. Det svære er om man har nok fingerkræfter til at forme og trække dem i facon. Men det kan du læse om i dette link

Ingen kommentarer: