torsdag den 12. januar 2017

TYKKE SENGESOKKER TIL KOLDE FØDDER

For 6 år siden strikkede jeg tykke sengesokker til både min mand og mig. Jeg bruger dem ikke så ofte, men min mand kan slet ikke undvære dem, for han stikker altid tæerne udenfor dynen. Nu var tiden inde til at strikke nye sengesokker, efter at jeg havde stoppet de gamle flere gange.  


De nye sengesokker - og her et link til de gamle sengesokker.


Det var bestemt nødvendigt med nye sokker. Jeg ved ikke, hvordan man kan slide så meget på sokker om natten. Mon han går i søvne uden at jeg opdager det?


Der går 235 gram til et par tykke sokker, altså næsten 5 nøgler sokkegarn. Derfor  brugte jeg nogle restnøgler i forskellige farver. På billedet ses mit farvemix. 4 tråde sokkegarn fylder en hel del, så jeg strikkede på maskestørrelse 8. Selvfølgelig havde jeg ikke noteret opskriften på sokkerne. Jeg kunne tælle mig frem via de gamle sokker. Alligevel blev den første sok ikke lang nok, så jeg måtte trævle sokken op. Det var derfor meget spændende at se om sokkerne af optrævlet garn og af nyt garn ville blive ens. Det optrævlede garn er jo tvistet en smule, mens det nye garn kører glat ind i maskinen. Heldigvis kan man ikke se forskel, for jeg byttede lidt om på nøglernes rækkefølge da jeg strikkede af det nye garn. 



Jeg har kun en enkeltsengs grovstrikker - Brother KH 260 - og det er fint nok til mig, for jeg strikker altid kanter og rib i hånden, når jeg strikker på grovstrikkeren. Hælen strikkes med vendestrik = timeglashæl. > <


Tåen strikkes med båndlukning. Det er det, der tager længst tid, fordi maskerne efter indtagningerne hele tiden skal flyttes indad, så der ikke bliver huller. Her kunne man tage arbejdet af maskinen og strikke tåen i hånden. Det er sikkert hurtigere - men nok ikke så pænt.


Til sidst skal sokkerne have en kant i ribstrikning foroven med en overlapning. Her må man huske at lade overlapningen gå hhv. til højre og til venstre. Som det ses på linket til mine tidligere sokker, har jeg varieret den øverste kant ved nogle af sokkerne.


Til sidst får sokkerne en velcrolukning syet på med symaskinen. 

Indtil videre har jeg kun opskriften til str. 44-46. Skriv til
strikinge@strikinge.dk, hvis du vil købe en opskrift til andre størrelser. Hvis interessen
er stor nok, vil jeg omregne til andre størrelser. Prisen bliver 35 kr. .... tror jeg nok.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Er det ikke muligt at købe et par hos jer i st. 46, da jeg selv har kolde fødder