søndag den 11. november 2018

100 ÅR SIDEN SLUTNINGEN AF 1. VERDENSKRIG - FAMILIE

I dag er det 100 år siden første verdenskrig sluttede. 16 millioner mennesker mistede livet. Een af de mange dræbte var min mands bedstefar, Martin Peter Hansen, som mistede livet den 6. oktober 1916 ved Somme i Frankrig.  En ung mand, som mistede livet, for en sag, som ikke var hans, ligesom de andre 6000 Sønderjyder, som aldrig vendte tilbage til deres kære. En mand, som døde fra sin kun 37 år gamle  enke og eneste 9 årige søn. Min mand har så heller aldrig kendt sin bedstefar, men til gengæld var han sin bedstemors kærlige barnebarn og bedste ven i tykt og tyndt. 


Billedet er taget i 1913, da alt åndede fred og idyl i kolonihaven. Yderst min svigerfar Max,  født i  1906, hans mor Agnes og hans far Peter Martin.

Min mand er opkaldt Peter efter Martin Peter Hansen og i dag har vi hans gamle hjemmelavede navneskilt på vores fordør



Vi har en del ting i familien, som har tilhørt den generation og mange ting, som bedstefaren har fremstillet i de tider, hvor fritiden gik med andet end TV og smartphones. Han var glad for at arbejde med træ og kunne åbenbart også save i messing. Min mand tror ikke at der er nogen, der kan læse vores navn på dørskiltet.

Vi har flere ting i brug og andre, som vi gemmer som klenodier fra en svunden tid og hans hånd.



Det er måske ikke helt pænt at jeg bruger piedestalen udenfor i haven, men det er der den gør bedst nytte. 

Den er flot udskåret med jugendstil mønster, men kun på 3 sider. Træet var meget hårdt at skære i og han bad så mindeligt sin kone om at blive fri for at skære ud på bagsiden, så den er bare glat.

Jeg har en lille æske af meget tyndt træ, ikke noget med krydsfiner her! Den er skåret så fint ud, end ikke bunden har lige kanter. Det er en fin kærlighedsgave til kæresten Agnes, for da jeg ville forny foret i æsken, var der nok så nydeligt skrevet " Til min elskede Agnes". Jeg kunne næsten ikke nænne at sætte nyt stof i æsken

Jeg har fået fortalt at han havde sat en løvsavsklinge i en symaskine og savede ud med 

Ingen kommentarer: