fredag den 29. december 2006

Nemme futter med boomerang hæl



Den nemme boomeranghæl
Jeg havde taget dette tykke garn frem fra mit lager for at lave en strikkeprøve til vikingestrik. Pludselig fik jeg ideen til nemme futter på grovstrikkeren. Jeg slog 27 masker op pr. håndkraft, strikkede 7 retriller, satte maskerne på maskinen. Herefter 12 rk. glatstrik, boomeranghæl over de 15 midtermasker. ( På maskinen tager det mindre end 5 minutter). Efter hælen 20 rk. glat, hvorefter jeg tog 4 m ind på hver 2. rk. fordelt over de 27 m indtil der var 7 m tilbage. Dem trak jeg sammen med garnet og fortsatte sammensyningen ovenpå foden indtil den retstrikkede kant. Futterne kom til at måle 21 cm i fodlængden. Nu skal jeg så bare have regnet ud til de forskellige størrelser. Strikkefastheden er 14 m og 21 rk = 10 cm. Den retstrikkede kant er strikket på pind 5, det øvrige er strikket på maskinen på spænding 8. (ca. pind 4½). Garnets tykkelse svarer omtrent til dobbelt 6 trådet strømpegarn. Jeg har ca. 2 kg af dette garn og sælger gerne noget af det. Garnet består af 20 % Merinould, 60 % acryl og 20 % polyamid. Oprindelig ville jeg have strikket en frakke af det, men det faldt vist ikke lige i modtagerens smag. :-). Men det er dejligt at nogen siger fra inden man starter på arbejdet. Til gengæld bliver der sikkert rift om futterne

Pasformen er fin

Futten syes sammen på overfoden

5 kommentarer:

nettie sagde ...

Altså Ingeborg, du får da de fineste idéer? Måske man sku prøve at kaste sig ud i en oversize udgave i uld, der så filtes bagefter, jf. at den så sidder bedre på foden ift. andre modeller på pusser jeg har prøvet.
kh
nettie
(og godt nytår i øvrigt)

Tina sagde ...

Jeg fatter ikke at strikke sådan noget, men HOLD da op hvor ser det vidunderligt varme og dejlige ud!! :) Det ville mine gigtdumme fusser elske!

Anonym sagde ...

Lækre futter - og meget flot udførte hæle. Sådan nogen kunne jeg også godt lave engang, men ak noget må jeg gøre galt, for de sidste jeg har strikket ser triste ud.

Anonym sagde ...

skitsnygga sockor, kul med hopsyning mitt fram

Anonym sagde ...

Hejsa

Hvordan laver du sådan en fin bomerang hæl på maskinen. Jeg har en My Rock, som måske kan bruges til samme opskrift!!

KH Lise