mandag den 11. december 2006

Sengetrøje til min søster

Fødselsdagsgave til min søster Else
Min storesøster, som bor i Flensborg, hvor også min gemal og jeg er født, fylder 80 år den 12. december. Else er 14 ½ år ældre end jeg og da min mor blev alvorlig syg, da jeg var knap 3 år, blev min søster kaldt hjem fra krigstjeneste for at passe mig. Det var hendes held, for hele det kompagni hun skulle have fulgt med østpå, kom aldrig hjem igen. De unge piger blev udkommanderet til arbejdslejre for at hjælpe landboerne, så der kunne produceres fødevarer. Vi har derfor et ganske særligt forhold til hinanden. Det var også Else, som tog sig af vores forældre, da de blev gamle og de blev 95 og 99½ år. Nu er vi så heldige at vi kan gøre lidt gengæld ved at hjælpe Else og svoger Harry med praktiske tunge opgaver/projekter omkring deres hus og have. Derfor skal hendes gave være en stak "gavekort" til praktisk arbejde og denne sengetrøje, til brug ved "sengelæsning". Dejligt at vi kan hjælpe hinanden, og vi har det altid smaddersjovt når vi er sammen. Vores forældre var meget specielle - også i forhold til hinanden, så vi har meget at grine af, når vi er sammen. Og så får vi altid serveret gode retter som vækker barndomsminder - som Eisbein und Sauerkraut, Knödel osv. - retter som vi ikke så tit spiser herhjemme. Desværre bor min søsters eneste barn med mand og to voksne børn i Trondheim så der er lige lovligt langt, når der skal klippes hæk, males, lægges slidlag i garagen osv. Nu glæder vi os til fødselsdagen i morgen.

3 kommentarer:

Fríða sagde ...

sikke en smuk beskrivelse af jeres gode forhold, og söd tröje du har lavet til din söster. forövrigt, flot sengetöj!
hilsen fra Island
Frida

Pia sagde ...

Ja sikke da en rørende fortælling. Godt I stadig har hinanden!

Flot trøje hun får sig din søster, og tillykke med hende. Sengetrøje...er den en hun skal sove med på ?

Knus Pia C
Givskud
strikkepia@gmail.com

Anne sagde ...

Hej Ingeborg

Flot trøje, og flot sengetøj. Jeg elsker sengetøj med mellemværk, og jeg er kun 36, men de kan godt pakke deres farvede og spraglede sammen. Det kommer ikke ind i mit soveværelse :-)

kh

Anne - Skelhøje
Fruand